Laat je geen energiecontract aanpraten door de telefoon

Economie
vrijdag, 15 maart 2024 om 7:04
image
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) waarschuwt consumenten om geen energiecontracten af te sluiten via de telefoon. Deze waarschuwing komt voort uit een toename van klachten over misleidende werving en agressieve verkooppraktijken door energiebedrijven. Consumenten die telefonisch benaderd worden, krijgen vaak niet alle relevante informatie, worden misleid met valse voorwendselen, of zelfs onder druk gezet. De ACM heeft vastgesteld dat contracten die telefonisch worden verkocht doorgaans 25% duurder zijn dan de gemiddelde prijs bij andere energieleveranciers. Bovendien zijn deze contracten zelden het beste aanbod voor de consument.
.
De ACM pleit voor een verbod op de telefonische verkoop van energiecontracten en hoopt dat de Tweede Kamer dit mogelijk maakt bij de behandeling van de nieuwe Energiewet. Dit standpunt wordt ondersteund door de Tweede Kamer, die de verkoop van energiecontracten aan de deur of per telefoon wil verbieden. Consumenten worden geadviseerd om alert te blijven en niet zomaar in te gaan op een ongevraagd aanbod via de telefoon. Het is belangrijk om aanbiedingen rustig te vergelijken met andere opties en niet onder druk een contract af te sluiten.
In het geval dat een consument toch telefonisch een energiecontract heeft afgesloten, is het goed om te weten dat er een bedenktijd van 14 kalenderdagen is waarin het contract kosteloos geannuleerd kan worden. Dit biedt enige bescherming, maar het voorkomen van het aangaan van dergelijke contracten is de beste strategie.