Moeder Bavaria verkoopt minder bier, maar houdt winst op peil

Economie
door anp
donderdag, 17 april 2025 om 18:01
anp170425243 1
LIESHOUT (ANP) - Bierbrouwer Royal Swinkels, bekend van merken als Bavaria, Uiltje en La Trappe, had vorig jaar last van krimpende biermarkten in West-Europa. "Het slechte zomerweer in Europa heeft vermoedelijk tot een lagere bierconsumptie geleid, met name binnen het horecakanaal", schrijft het bedrijf in zijn donderdag verschenen jaarverslag.
Volgens Royal Swinkels lukte het wel om meer bier van groeimerken te verkopen. In Ethiopië was er een stijgende lijn in de resultaten, al vielen de inkomsten daar door hyperinflatie in euro's wel lager uit dan verwacht. Verder had het bedrijf in Cuba te maken met onder meer een orkaan en stroomuitval.
Ondanks alles wist Royal Swinkels de omzet min of meer op peil te houden op ruim 1,1 miljard euro. De winst, gecorrigeerd voor onder meer belastingen, bedroeg ruim 127 miljoen euro. Dit was ongeveer evenveel als in 2023. Naar eigen zeggen profiteerde het bedrijf van scherpe kostenbeheersing en tijdig anticiperen op veranderingen in de markt.