MSC Cruises moet reclames schrappen om misleidende klimaatclaims

Economie
door anp
woensdag, 02 oktober 2024 om 10:00
anp021024115 1

AMSTERDAM (ANP) - MSC Cruises mag in reclames geen omstreden beweringen over de duurzaamheid van cruisereizen doen. Claims dat passagiers op een verantwoorde en groene wijze kunnen cruisen, zijn volgens de Reclame Code Commissie (RCC) misleidend.

Klimaatorganisatie Fossielvrij NL had samen met Advocates for the Future en Reclamejagers een procedure tegen MSC aangespannen omdat de cruisemaatschappij zich schuldig zou maken aan 'greenwashing', het zich veel milieuvriendelijker voordoen dan in werkelijkheid het geval is. Zo werd vloeibaar gas (LNG) "een van de schoonste" scheepsbrandstoffen genoemd. Ook beweerde MSC ernaar te streven in 2050 geheel klimaatneutraal te varen.

In de procedure stonden zeven reclame-uitingen van MSC Cruises centraal, waaronder televisiecommercials, filmpjes die gebruikt zijn op social media en webpagina's. De uitspraak kan volgens Fossielvrij NL, Advocates for the Future en Reclamejagers "verstrekkende gevolgen" hebben voor andere grote vervuilers.

Klimaatneutraal in 2050

De meeste omstreden beweringen werden gedaan in een reclamecampagne met als thema 'For a greater beauty' die in meer dan dertig landen te zien was. Ook het streven om in 2050 klimaatneutraal te varen, werd daarin genoemd. Volgens de RCC is dat een doel waarvan "redelijkerwijs" niet verwacht kan worden dat het gehaald wordt. Ook de claim van MSC dat het bedrijf "bij alles wat we doen" milieuverantwoordelijkheid centraal stelt, klopt niet volgens de RCC. Hetzelfde geldt voor de bewering dat LNG een schone brandstof is. "Een dergelijke absoluut verwoorde claim past niet bij fossiele brandstoffen", stelt de Commissie.

MSC mag in reclames wel beweren "om de planeet te geven en de oceanen te respecteren". De RCC voelt niets voor een algeheel verbod op reclames voor cruisereizen.

Reactie MSC

MSC laat weten dat het merendeel van de door de RCC geadviseerde veranderingen al is doorgevoerd. Het cruisebedrijf verwelkomt de beslissing van de commissie om "kernonderdelen", zoals een klacht tegen cruisereclames in het algemeen, af te wijzen.