De Nederlandse Spoorwegen willen de mening van reizigers minder zwaar laten meewegen bij het beoordelen van hun prestaties. Dat meldt RTL Nieuws vrijdag. De NS zou daardoor minder snel een boete krijgen voor ondermaats presteren. De overheid rekent de NS sinds 2008 af op prestaties. Die worden deels objectief gemeten en deels wordt gekeken naar de mening van reizigers, de zogenoemde klantoordelen. De mening van de reiziger over op tijd rijden speelde een rol, net als het oordeel over de informatie die NS geeft bij vertragingen en verstoringen. Ook de klantoordelen over de aanspreekbaarheid van NS-personeel, hoe schoon en veilig treinen en stations zijn, en of er in de spits voldoende zitplaatsen zijn, werden meegenomen.De NS kreeg over 2012 een boete van 2,75 miljoen euro opgelegd omdat de klantoordelen achterbleven bij de doelstellingen. NS vindt namelijk dat de reizigers veel te negatief zijn over prestaties waar het bedrijf zelf erg tevreden over is Het bedrijf wil daarom de zeven klantoordelen beperken tot één algemeen klantoordeel. De kans op boetes wordt dan kleiner omdat de NS nog maar een keer de fout in kan gaan in plaats van zeven keer.