Denk je nog niet zoveel van de stijgende prijzen te merken? Kijk dan nog maar eens goed naar je boodschappen. De zogenoemde krimpflatie is omvangrijk.
Krimpflatie is een aloude truc van producenten om de prijzen niet te hoeven verhogen als de inflatie oploopt. Ze stoppen simpelweg minder in een verpakking. Het viel al veel mensen op. Op Twitter regent het voorbeelden: in een pak zelfrijzend bakmeel zit geen 500 gram meer, maar slechts 400 gram. Een pakje vleeswaren bevatte nog maar 80 gram vlees in plaats van 100 gram.
De Consumentenbond heeft geen recente cijfers over krimpflatie maar vermoedt wel dat het nu vaker voorkomt door de hoge inflatie. Uit onderzoek van vorig jaar van de bond bleek al dat tientallen producten 'gekrompen' zijn. Zo gingen de tapasolijven van 165 naar 150 gram, het naanbrood van 280 naar 240 gram, de kaasplakken van 200 naar 150 gram en Olvarit-babypap van 250 naar 200 gram.
Retaildeskundige Paul Moers
zegt bij RTL Nieuws dat met steeds meer producten 'dit soort geintjes' worden uitgehaald. "Je wordt onbewust bij de neus genomen als het aantal wasbeurten van een bepaald middel opeens van 30 naar 28 gaat of de inhoud 10 procent minder is."