De Nederlandse horeca heeft de
omzet afgelopen jaar met 5,7 procent zien toenemen. Dat is de sterkste
groei in vijftien jaar, meldde het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) maandag.
De omzetgroei vlakte tegen het einde van het jaar wel af. In het vierde kwartaal gingen de verkopen van hotels, restaurants, snackbars en cafés met gemiddeld 0,6 procent omhoog. Dat was met name te danken aan een toename van het aantal consumpties. Prijsstijgingen speelden een kleinere rol.
Met name de snackbar deed in de laatste maanden van het jaar betere zaken, met een omzettoename van 2,4 procent. Onder die categorie vallen overigens ook lunchrooms en ijssalons. Restaurants en cafés behaalden respectievelijk 1,8 procent en 1 procent meer opbrengsten.
Hotels
Hotels beleefden daarentegen een lastig kwartaal, waarin de omzet met 3 procent zakte. In de eerste drie periodes van het jaar steeg de omzet van hotels juist sterker dan in de overige categorieën.
Brancheorganisatie Koninklijke Horeca Nederland (KHN) kwam vorige maand al met eigen cijfers over 2015. Die duidden op een toename van de omzet met ruim 4 procent, tot 17,2 miljard euro.