De Duitse media zijn er vol van: Opel is bijna door zijn geld heen. Als er geen nieuwe financiering komt, uit de VS, uit Duitsland, dan zal de trots van Duitsland uiterlijk in april of mei ten onder gaan. Er worden te weinig auto's verkocht, er zijn te grote schulden, de toestand is eigenlijk zonder uitzicht.
Op dit moment kan de Duitse overheid ook niets doen voor Opel: Opel maakt deel uit van General Motors, dus iedere euro die nu in Opel wordt gestopt, verdwijnt onmiddellijk naar Detroit. Dat geldt ook voor de Duitse banken. Die willen niet storten in de bodemloze put van General Motors. Die Welt onthult dat de baas van Opel (die de titel draagt 'Europachef van GM') donderdag in het diepste geheim gesprekken voerde in Berlijn met de baas (en lijsttrekker) van regeringspartij SPD Frank-Walter Steinmeier. De vraag die zij probeerden te beantwoorden is of er voor een traditionele onderneming als Opel in deze tijd überhaupt overlevingskansen bestaan. Of het niet eigenlijk trekken is aan een dood paard.
Ook zonder dat Opel echt helemaal ten onder gaat, breken zware tijden aan. Want Opel gaat minstens ten dele ten onder. GM heeft aangekondigd dat bij de Opel fabrieken 10.000 arbeidsplaatsen zullen worden geschrapt. Maar niemand gelooft dat de plannen van General Motors voldoende zijn om het bedrijf en Opel te redden. GM zal zonder twijfel vroeger of later Opel willen losmaken uit het geheel. Saab werd deze week al losgeweekt uit GM . De Zweedse autofabriek moest onmiddellijk uitstel van betaling aanvragen. GM zal mogelijk ook Opel willen afstoten. En dan rijst de vraag of Opel onafhankelijk wel toekomst heeft.
Zodra Opel los is gekomen van de Amerikanen wordt het voor de Duitse overheid wel eenvoudiger geld te stoppen in de Duitse onderneming. Maar de eigen industrie steunen is niet toegestaan in Europa, en bovendien zal de regering Merkel aarzelen steun te geven aan een bedrijf dat is gedoemd ten onder te gaan. En het lijkt er volgens de Duitse media op dat dat met Opel het geval is. Als Opel ten onder gaat, eindigt daarmee ook symbolisch het Wirtschafswonder, waarvoor Opel de metafoor was. Bijna ieder Duits gezin heeft of had ooit een Opel. Opel staat model voor de Duitse economische geschiedenis. En met de ondergang breekt dus ook een nieuw hoofdstuk aan van die geschiedenis. Een minder leuk hoofdstuk.