De techreuzen Alibaba, Tencent en Bytedance (TikTok) delen net als zo'n dertig andere Chinese internetdiensten vanaf nu hun algoritmes met de Chinese overheid. Nieuwe strengere wetgeving verplicht de bedrijven om hun softwarematige geheimen prijs te geven, meldt Bloomberg.
De algoritmes liggen ten grondslag aan het succes van de internetondernemingen. Zo bepalen de bedrijven op basis van allerlei variabelen welke posts, reclames, producten en video's de klanten te zien krijgen.
Het doel is om de gebruikers zo lang mogelijk aan zich te binden en zo veel mogelijk geld uit te laten geven op het platform. Zo werd TikTok onder andere door de effectieve algoritmes enorm populair en kijken er meer en meer kijkers langer en langer naar de filmpjes.
"De informatie die door de bedrijven aan de toezichthouder wordt verstrekt is veel gedetailleerder dan wat er is gepubliceerd en omvat bedrijfsgeheimen die niet openbaargemaakt kunnen worden", legt juridisch expert Zhai Wei van de East China University in Shanghai uit aan Bloomberg.
De nieuwe verplichting om de algoritmes tot in detail te delen met de Chinese overheid past in de trend van de afgelopen jaren. Zo willen de toezichthouders de Chinese techbedrijven en hun machtige marktpositie harder aanpakken en hun macht stevig inperken.