TomTom, de Nederlandse navigatiesoftwareontwikkelaar heeft flinke klappen opgelopen door de financiële crisis. Daarom wil TomTom nu af van de consumententak van het bedrijf en onderzoekt het bedrijf de mogelijkheden. 'We moeten onze knopen tellen', aldus TomTom topman Harold Goddijn in een interview met . Het bedrijf wil zich gaan richten op samenwerkingen met de auto-industrie en licentieverkoop. De consumententak is verantwoordelijk voor de GPS-systemen van het bedrijf en heeft daarmee een grote rol gespeeld in de opkomst van TomTom. Door de GPS-systemen is TomTom uitgegroeid tot het wereldmerk van vandaag. Zo geeft Goddijn ook aan: 'De consumententak draagt bij aan het merk TomTom, maar vertroebelt wel de werkelijke waarde van het bedrijf, en onze groeimogelijkheden.' De verkoop van navigatiesystemen is nog steeds goed voor de helft van de omzet, maar blijft elk jaar dalen met maar liefst 10 tot 15%. Deze dalingen zijn vooral te wijten aan de sterke opkomst van de smartphone. TomTom kan niet opboksen tegen de gratis navigatiesoftware die smartphones leveranciers kunnen bieden. Zo was het bedrijf ook genoodzaakt om betaalde abonnementen op verkeersdiensten en kaarten-updates af te schaffen. De impact van de financiële crisis is goed terug te zien in de beurskoers. Op dit moment ligt de koers al enkele jaren rond de € 4,-. Net voor de crisis lag de koers nog rond de € 60,-.
Bron(nen): NRC Handelsblad