LONDEN (ANP) - De merken van Unilever zijn niet concurrerend genoeg, vindt de vorig jaar aangetreden topman Hein Schumacher. Het bedrijf achter merken als Axe, Dove, Magnum en Calvé verkocht vorig jaar weliswaar iets meer producten, maar het Britse concern veroverde niet genoeg marktaandeel. Daarbij had Unilever onder andere last van goedkopere huismerken.
"Onze concurrentiekracht is niet goed genoeg en we zijn hard bezig daar iets aan te doen", verklaarde Schumacher bij de jaarcijfers van Unilever. Een volgens hem te klein deel van het voedings- en verzorgingsmiddelenconcern vergrootte zijn marktaandeel.
Unilever verloor terrein aan huismerken, die met name in Europa populairder zijn geworden nu het dagelijks leven snel duurder is geworden. Tegelijkertijd is in Noord-Amerika een groep consumenten die liever overstapt op extra luxe merken.
Unilever boekte in 2023 een omzet van 59,6 miljard euro. Gecorrigeerd voor de effecten van wisselkoersen en de verkoop of aankoop van bedrijfsonderdelen, stegen de verkopen met 7 procent. Voor het grootste deel dankte Unilever dat aan hogere prijzen, maar ook de hoeveelheid verkochte producten steeg licht. De nettowinst daalde met 13,7 procent tot 7,1 miljard euro.