Eerst kostte die tv 599 euro, nu nog maar 499, een koopje dus. Alleen: in veel gevallen heeft die tv nooit 599 euro gekost. De Consumentenbond concludeert dat tientallen winkels je bedonderen met dit soort aanbiedingen. De bond onderzocht 65 supermarkten, drogisterijen, bouwmarkten en webwinkels. Vooral die laatste categorie gaat vaak de fout in. 26 van de 40 webshops maken zich schuldig aan prijsmisleiding, iets dat verboden is in Nederland. De 'van-prijs' moet in de drie maanden voorafgaand aan de aanbieding zijn gecommuniceerd, aldus de Autoriteit Consument en Markt (ACM). De Consumentenbond noemt webwinkel Otto als voorbeeld. Op de website werd een Sony soundbar aangeprezen van 329 euro voor 189 euro. In de drie maanden voor de aanbieding stond de soundbar echter op de website voor 205 euro. De prijs zakte naar 194 en later naar 189 euro. De consument krijgt dus 8 procent korting en niet 42 procent. Behalve webwinkels gingen ook drogisterijen vaak de mist in. Bij supermarkten en bouwmarkten vond de Consumentenbond nauwelijks gevallen van prijsmisleiding.
Bron(nen): RTL Nieuws