Verlies biodiversiteit door productie sneakers en smartphones

Economie
door anp
maandag, 07 oktober 2024 om 22:01
bijgewerkt om dinsdag, 08 oktober 2024 om 10:27
anp071024116 1

De productie van sneakers, bankstellen en smartphones leidt jaarlijks tot een groot verlies aan biodiversiteit. Een natuurgebied ter grootte van 28 keer de Veluwe of bijna twee derde van Nederland verdwijnt jaarlijks door de wereldwijde productie van deze drie veelgevraagde consumentengoederen, meldt ABN AMRO op basis van een onderzoek.

Om deze schade te compenseren, zouden sneakers, bankstellen en smartphones volgens de bank gemiddeld respectievelijk 1,50 euro, 109 euro en 7,10 euro extra moeten kosten. Dat geld kan dan worden ingezet om biodiversiteitsverlies te beperken.

Het gebruik van duurzame energie en gerecyclede materialen bij de productie, het verlengen van de levensduur en het verminderen van consumptie kunnen daarnaast de negatieve impact verminderen en retailers helpen om aan de strengere richtlijnen te voldoen.

Onherstelbare schade

Wereldwijd is de biodiversiteit in de laatste vijftig jaar met bijna 70 procent afgenomen. Dit leidt in talloze gebieden tot onherstelbare schade. Nederland is hierop geen uitzondering en het is volgens ABN AMRO van groot belang dat deze schade wordt teruggedrongen, ook vanuit economisch oogpunt.

Volgens Europese regels zijn alle grote bedrijven vanaf 2025 verplicht om over biodiversiteit te rapporteren. Het meten van de impact die bedrijven hebben op de biodiversiteit is echter complex en vereist nieuwe vaardigheden en samenwerking in de keten. Dat komt doordat de meeste retailers bijvoorbeeld hun producten rechtstreeks inkopen bij fabrikanten en groothandelaren.

Biodiversiteitsrisico's

"Door analyse van hun waardeketen kunnen retailers de impact van hun producten op de biodiversiteit in kaart brengen. De volgende stap is concreet beleid formuleren om positieve impact te maken en biodiversiteitsrisico's te beperken, gevolgd door een transitieplan met wetenschappelijk onderbouwde doelen", stelt Henk Hofstede, sectorbankier Retail bij ABN AMRO.