In het tweede kwartaal daalde het aantal iPads dat
Apple wist te verkopen ten opzichte van het aantal dat werd verkocht in hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Waren het er in het tweede kwartaal van 2012 nog 17 miljoen, in dit jaar zakte dat terug naar 14,7 miljoen. Dat is geen geringe daling. Zeker niet als je meerekent dat in dat jaar de
iPad werd gelanceerd, zodat er nu twee soorten iPads te koop zijn. De conclusie kan dan ook niet anders zijn dan deze: de markt voor iPads is verzadigd geraakt. Des te verrassender omdat het aantal verkochte iPhones bleef stijgen, van 27 naar 31 miljoen. Maar die iPads worden wel intensief gebruikt. iPads sturen veel meer verkeer het internet op dat smartphones doen. Het is dus niet zo dat bezitters van een iPad er niet tevreden mee zijn. Uit de gebruikscijfers blijkt dat ze zeer tevreden zijn. 34 procent van de Amerikaanse huishoudens heeft nu een tablet, in de meeste gevallen een iPad. De cijfers in west Europa zijn vergelijkbaar. Mogelijk is dat een penetratie waar de opmars stokt. De opbrengst voor Apple van de iPads daalt ook: veel mensen kiezen voor de goedkopere iPad Mini, waar Apple minder aan verdient. Als Apple het wonderbedrijf wil blijven - of weer wil worden - dat het was dankzij de iPod, de iPhone en de iPad, dan moet er iets nieuws komen. Nu is het 'gewoon' en zeer winstgevend bedrijf