Behalve de Zweedse gehaktballetjes is er nog een gerechtje waar iedereen dol op is bij IKEA. Dat is natuurlijk de hotdog. Het broodje is standaard te verkrijgen bij de uitgang en kost slechts vijftig cent. De Zweedse journaliste Malou von Sivers is een van de weinigen die de kans kreeg om de afgelopen weekend overleden IKEA-oprichter, Ingvar Kamprad, te interviewen. Tegen haar onthulde hij de prijsstrategie achter het goedkope broodje. "Zijn klanten, die vaak niet veel geld hebben, waren altijd vooraan in zijn gedachten," begint ze. "Hij was een eenvoudige, erg vriendelijke man en een goede verteller. Een van mijn favoriete verhalen is wat hij zei over de hotdog." Het beroemde broodje is in elke IKEA-vestiging overal ter wereld te koop voor een spotprijs. Dat is al jaren zo. De directie heeft er ook vaak over geklaagd, omdat de meubelketen flink verlies maakt op de hotdogs. Maar Kamprad zei daarop: "Het hangt ervan af hoe je rekent. Er zit veel meer achter deze aanbieding. Aan het eind heb je blije kinderen achterin je auto zitten en de volgende keer kom je met een goed gevoel terug bij IKEA. Dat is het belangrijkste."