De meeste
consumenten halen hun boodschappen bij meerdere supermarkten. Daarmee willen ze geld besparen. Maar volgens NWO-onderzoeker en econoom Mark Vroegrijk is het juist zo dat je meer uitgeeft als je naar meerdere supermarkten gaat. Dit komt wellicht door de extra reclame en aanbiedingen waaraan je wordt blootgesteld bij een bezoek aan meerdere supermarkten. Op die manier bespaar je wel op aparte producten, maar neemt het totaalbedrag alsnog toe doordat je meer producten koopt. Wil je besparen op de totale uitgaven aan boodschappen, kun je dus beter voor één
supermarkt kiezen. Deze conclusie vloeit voort uit een analyse van het uitgavepatroon van 6000 huishoudens. Hierbij werd vooral gekeken naar de uitgaven die huishoudens doen bij de grotere supermarkten (Albert Heijn, C1000, Dirk, Jumbo, Plus, Aldi en Lidl). Ook werd een onderscheid gemaakt tussen ‘hard-discounters’ (lage prijzen, beperkt assortiment, zoals Aldi en Lidl) en ‘traditionele’ supermarkten (hogere prijzen, uitgebreid assortiment). Uit deze analyse kwam naar voren dat het voor een traditionele supermarkt juist positief is als er zich een hard-discounter in de buurt bevindt. De traditionele supermarkt biedt namelijk een aanvulling op het assortiment van de hard-discounter, waardoor klanten alsnog naar de traditionele winkel gaan. Voor een traditionele supermarkt is het negatief als de hard-discounter zich op een iets verdere afstand bevindt. Dit komt doordat consumenten dan geen zin hebben om nog extra te reizen naar de traditionele supermarkt.