Supermarkten hebben per 1 januari hun prijzen met 3 procent omhoog gegooid. Gezien de btw-verhoging van 6 naar 9 procent lijkt dat niet zo gek. Toch verdienen de Nederlandse supermarkten samen zo'n 60 miljoen euro aan de prijsstijging. Uit een analyse van van IPVdata, die de supermarktprijzen in de gaten houdt, blijkt dat de winkels hun prijzen tussen 3 december en 3 januari gemiddeld met 3 procent hebben verhoogd, maar daar zit precies het punt: eigenlijk is de btw met 2,83 procent omhoog gegaan. “Je zou kunnen zeggen dat ze 0,17 procent te veel hebben verhoogd”, zegt Matthijs Neppelenbroek, mede-oprichter van IPVdata tegen de . Voor jou persoonlijk maakt dat niet zoveel uit, maar voor de totale supermarktbranche wel. Er zijn zo'n 4.000 winkels in Nederland die in 2018 samen een omzet hadden van 36 miljard euro. Zij verdienen op deze manier dus ongeveer 60 miljoen extra. Toch vindt Neppelenbroek dat netjes. Het vervangen van de prijskaartjes kost ook nog behoorlijk wat. Supermarktketen Jumbo heeft aangegeven dat er 32.000 prijskaartjes moeten worden vernieuwd. Dat gaat niet in één keer dus is de winkel al in december begonnen met het verhogen van de prijzen. Opmerkelijk genoeg verhoogden supermarkten Dirk en Deka hun prijzen slechts met 2,5 procent en Poiesz had nog niets aangepast, maar dat zou volgens Neppelenbroek later nog kunnen veranderen.