Ooit had ieder Nederlands dorp een Chinees en iedere stad een heleboel Chinese restaurants. De afgelopen jaren is vijfendertig procent verdwenen en de daling zet door. Deliveroo, Uber Eats en andere bezorgdiensten zijn een eerste factor. We halen niet meer af, we laten brengen. Het heeft ook te maken met wat de consument wil. "Onze smaak is veranderd", verklaart voedingshistoricus Regula Ysewijn in De Morgen. "We reizen meer, waardoor we zien dat bami goreng of gelakte eend niets te maken heeft met de echte Chinese keuken. In China bestaan die gerechten niet. Bovendien hebben we vandaag veel meer keuze. Naast de Chinees was er misschien nog een Grieks of Thais restaurant, vandaag zijn de mogelijkheden eindeloos." Bovendien hebben de kinderen van de eerste generatie er dikwijls geen zin in. Bij veel Chinese gezinnen met een restaurant werd armoede geleden.
“Het bekende Chinees-Indische restaurant levert niet veel op, de bredere Aziatische keuken is lucratiever, daardoor richt een nieuwe generatie zich liever daarop,” zegt China-kenner Alice de Jong in Trouw.
Marketingdeskundige Paul Moers tegen het AD: Vroeger had je alleen de Chinees, Italiaan, en Indonesiër. Nu is daar zoveel keuze bijgekomen. Daarnaast heeft de supermarkt een heel breed aanbod.''
“Als het in dit tempo doorgaat blijft nog maar de helft van de oorspronkelijke Chinese restaurants over en dat is eeuwig zonde”, zegt journalist en radiomaker Mark van Wonderen.
Bronnen: Trouw, De Morgen, AD
Foto: Sabine Joosten/Hollandse Hoogte