Ooit gold in de VS de gevleugelde uitspraak 'wat goed is voor GM, is goed voor Amerika'. In Japan was het niet anders voor Toyota, dat de positie van GM als grootste autobouwer ter wereld heeft overgenomen.
Of de aftakeling van GM hetzelfde is als de aftakeling van Amerika, is de vraag: GM is al veel langer in de problemen, zolang dat Detroit al minstens een kwarteeuw synoniem staat voor industrieel verval. In die tijd is de Japanse auto-industrie steeds sterker geworden.
Maar ondertussen stagneert de Japanse economie ook alweer twintig jaar en lijkt het land zich te veel hebben vastgebeten op de productie van hoogwaardige industriële producten. De Japanse economie is daardoor kwetsbaar geworden, want ook de concurenten in Zuid-Korea en China zitten niet stil. In Japan maakt men zich grote zorgen dat de Japanse producten niet meer aan de wereldtop staan.
Gaat Japan dezelfde weg als vroegere industriële grootmachten als Groot-Brittannië en Amerika? De hoop is dat de revitalisering van Toyota ook tot de revitalisering van Japan kan leiden. Maar ook dan blijft de obsessie met industriële productie bestaan.