DEN HAAG (ANP) - Een webshop die orthopedische schoenen via derden rechtstreeks uit China levert, houdt ermee op na actie van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). De marktwaakhond kreeg veel klachten binnen over de kwaliteit van de schoenen, de levertijd, slechte bereikbaarheid van de klantenservice en de terugbetaling.
Per 1 november gaat de webshop Ortho-relief daarom uit de lucht. De eigenaar is ook gestart met het terugbetalen van gedupeerde consumenten, meldt de ACM.
Webwinkels verkopen steeds vaker producten die ze niet op voorraad hebben, maar die een derde partij, vaak in China, rechtstreeks naar de klant stuurt (dropshipping). Op die manier producten verkopen mag, maar het moet volgens de toezichthouder wel volgens de regels gebeuren en consumenten moeten duidelijke informatie krijgen.
Retour
Voor klanten moet duidelijk zijn hoe lang de levertijd is. Ook moet bij het product worden vermeld als het geleverd wordt door een andere partij uit een ander land. In Nederland gevestigde webwinkels moeten bovendien een retouradres in Nederland vermelden.
Op Trustpilot klagen veel consumenten over Ortho-relief. Klanten zeggen dat ze op eigen kosten hun schoenen retour moesten sturen naar China, producten nooit ontvangen hebben of geen contact kregen met het bedrijf.