5 Leuke Weetjes over de Oscarwinnende Films van 2024 die je vast nog niet kende

Film,video, streaming
vrijdag, 31 mei 2024 om 8:35
134340321 l normal none

Wie jaarlijks op het puntje van zijn of haar stoel zit bij de uitreiking van de Oscars, weet ongetwijfeld dat het soms lang wachten is totdat deze parels eindelijk vanuit onze eigen luie stoel te bewonderen zijn. Het pad van de bioscoop tot aan onze huiskamers lijkt wel eeuwen te duren. Het vooruitzicht om maandenlang te moeten wachten tot deze filmjuweeltjes op streamingdiensten of video-on-demand verschijnen, kan voor echte filmliefhebbers frustrerend zijn. Dit komt door de tijdvensters die zijn opgezet om eerst zoveel mogelijk uit de bioscoopvertoningen te halen.

Maar, er is goed nieuws voor de ongeduldigen onder ons. Dankzij een VPN zoals ExpressVPN voor Mac, Windows of Android is het mogelijk om deze grenzen te overschrijden en sneller toegang te krijgen tot Oscarfilms die in andere landen misschien al eerder beschikbaar komen. Zo hoef je niet alleen minder lang te wachten, maar wordt je filmervaring nog rijker en levendiger, rechtstreeks in je eigen woonkamer. De magie van de Oscars is zo binnen handbereik, zonder gedoe of tijdverlies.

Achter elke film schuilt een resem aan gebeurtenissen, denkwerk en een uitgebreid proces van het scriptschrijven tot de uiteindelijke opnames, postproductie en release. Hier zijn vijf leuke weetjes over de Oscarwinnaars van 2024 die je waarschijnlijk nog niet kende.

In India maakte de bioscoopgangers wat later kennis met Oppenheimer.

De film 'Oppenheimer' moest een paar aanpassingen ondergaan om in India in aanmerking te komen voor de U/A-classificatie. Deze classificatie betekent dat de productie geschikt is voor elk publiek, maar met de expliciete waarschuwing om kinderen jonger dan twaalf jaar niet zonder begeleiding naar de film te laten kijken. Naaktheid werd vakkundig uit de film geëlimineerd of verborgen met geavanceerde CGI-technieken. Zo werd in een bepaalde scène, waarin Tatlock en Oppenheimer een praatje houden, terwijl Tatlock oorspronkelijk topless was, het stukje bloot met een door CGI gemaakt zwarte jurkje bedekt. Een dergelijke bewerkte versie wordt ook in veel Midden-Oostenlanden gebruikt voor openbare vertoningen. Wie nu al zin heeft om deze film te bekijken kan deze opvragen als video-on-demand bij Primevideo.

Een subtiele aanpassing voor Groot-Brittannië in Poor Things.

De release van 'Poor Things' in het Verenigd Koninkrijk moest licht worden aangepast om de wet niet te overtreden; een bepaalde seksscène werd korter gemaakt om te voldoen aan de '18+' classificatie. In het verhaal wordt op een bepaald moment het personage van Emma Stone uitgeleend als prostituee en krijgen de kijkers een seksscène te zien. Tijdens deze gebeurtenis zijn twee jonge jongens toeschouwer, omdat ze volgens het verhaal de liefdesdaad moeten leren kennen. Dit was echter niet naar de zin van Britse Filmboard die enkel een geldige classificatie wou toekennen als de makers deze scène zouden bewerken. De productie moest dus heel even terug naar de makers zodat de wet in Groot-Brittannië kon worden nageleefd en de bioscoopgangers alsnog de film te zien kregen.

De diepere laag van Godzilla Minus One voor Japan.

De voorbije jaren is het Japanse monster Gojira aan een ware heropleving bezig. In het Westen werd Gojira hertaald naar Godzilla omdat die naam beter bekte. Bij de Oscarverkiezingen in maart dit jaar, viel de meest recente film met Godzilla in de hoofdrol in de prijzen omwille van de special effects. De term 'Minus One' in de filmtitel 'Godzilla Minus One' draagt een bijzondere betekenis in het Japanse post-oorlogsbewustzijn. Het symboliseert de reeds door oorlogsverwoestingen getroffen natie die met de opkomst van Godzilla een nieuw dieptepunt bereikt. Deze nuance komt sterk naar voren in de oorspronkelijke Japanse promotiezin: "Japan na de oorlog. Van Nul tot Min." Daarbij bedoelt men dat Japan al op het nulpunt was aanbeland na de Tweede Wereldoorlog en dat ze nu nog dieper zakten na de verwoestende doortocht van Godzilla.

De marathon naar de eindstreep voor The Boy and the Heron.

Toen eind 2019 bekend werd dat 'The Boy and the Heron', na een productietijd van drie en een half jaar, slechts voor 15% voltooid was, gaf het een inzicht in de enorme taak die nog voorlag. Toshio Suzuki, de producent, gaf toe dat hoewel regisseur Hayao Miyazaki eerder zeven tot tien minuten animatie per maand aankon, ze voor dit project slechts uitgingen van één uur animatie per jaar. Miyazaki bleek echter nog trager te werken, met slechts een minuut verfilmde animatie per maand. De titel van de prent werd bewust gekozen als verwijzing naar de gelijknamige roman uit 1937 van schrijver Yoshino die ook in de plotlijn voorkomt, maar de plotlijn zelf heeft geen gelijkenissen met het boek. Voor meer informatie over dit meesterwerk, kan je bij Pathé terecht.

Op de filmset van Barbie was plezier een dagelijkse gast.

Wereldwijd was de film Barbie een echte hit. Vele duizenden filmliefhebbers trokken naar de bioscoop om zich te vergapen aan de felle kleuren en vooral de hilarische prestaties van de hoofdrolspelers. Ook tijdens de opnames zorgden Margot Robbie en Ryan Gosling voor veel vermaak; Robbie's kon haar lach niet bedwingen wanneer Ryan zich helemaal in zijn rol onderdompelde. Dat verplichtte haar en regisseur Greta Gerwig om een strategie te bedenken waarbij Robbie haar glimlach zou vasthouden tot het moment van knippen, zodat ze niet tijdens de opnames uit haar rol viel. Deze vrolijke uitdaging zorgde voor een vrolijke en onvergetelijke sfeer tijdens de productie.

Conclusie

De Oscarwinnende films van 2024 hebben ons niet alleen verbluft met hun verhalen, cinematografie of acteerprestaties, maar ook met hun fascinerende achtergrondverhalen en de unieke aanpassingen die de makers soms noodgedwongen moesten doorvoeren. Dit alles weerspiegelt de complexiteit en diversiteit van de internationale filmindustrie. Ongeacht de uitdagingen, blijven creativiteit en vrolijkheid essentieel in de wereld van film. Deze weetjes zorgen voor wat extra achtergrond bij de films die we zo bewonderen en verrijken onze waardering voor de kunst en toewijding die nodig is om deze meesterwerken tot leven te brengen.