La Croisette in Cannes is het stralend middelpunt van het Filmfestival van Cannes, maar de prijzen gaan veel verder dan de Palme d'Or. Chopard, het verfijnde sieradenmerk en één van de co-sponsors van het festival, kleedt 11 acteurs aan voor de openingsavond, waaronder Julianne Moore en Lupita Nyong'o. En terwijl het hebben van een actrice die je sierraden draagt en laat zien aan de media wereldwijd duidelijke commerciële voordelen biedt, gaat de samenwerking voor een aantal merken een stuk verder dan eenvoudige window dressing. Net als de officiële festival partner, Chopard, elk jaar sinds 2001, twee jonge acteurs met de Trophée Chopard bekroond heeft en de winnaars een partnerschap aangegaan zijn met een mentor of 'peter': dit jaar zal Julianne Moore advies geven aan de Britse acteur Jack O'Connell en de Brits-Amerikaanse Ingenue Lola Kirke. De heeft het over de 'red carpet economy' en heeft berekend dat een model tot $ 100.000 (ongeveer € 90.000) voor het dragen van een bepaald juweel kan innen. Als alle beroemdheden hetzelfde bedrag krijgen, dan zou dat voor het merk een investering van meer dan een miljoen dollar betekenen. 'Het is belangrijk voor ons om nieuwe jonge acteurs te ondersteunen', zegt Caroline Scheufele, co-president en artistiek directeur van het Franse haute couture juweliershuis. 'Het is zo'n sterk concurrerende zakelijke onderneming en winnen geeft een enorme impuls aan hun internationale profiel. Het injecteert nieuw leven in de filmindustrie. Maar het is ook een manier om onze filosofie en waarden uit te drukken, en een nieuw publiek te bereiken.'
Bron(nen): Financial Times