Wegen slijten sneller en hebben meer onderhoud nodig als er veel meer elektrische auto's over heen rijden, denken verkeersdeskundigen. Dat komt doordat elektrische auto's veel zwaarder zijn en een groter motorvermogen hebben.
Rijkswaterstaat onderzoekt momenteel hoeveel het precies uitmaakt, maar het kan een enorme kostenpost worden. Nu al kost wegenonderhoud een half miljard euro per jaar. Als dat met een klein percentage stijgt, maakt dat direct veel uit.
Op dit moment rijden er 62.000 elektrische auto's op de Nederlandse wegen, maar dat zal naar verwachting binnen tien jaar oplopen tot anderhalf miljoen. Het probleem is dat elektrische auto's door de accu veel zwaarder zijn. Een Tesla weegt al snel 600 kilo meer dan een benzine-auto van hetzelfde formaat.
Secretaris Tim van der Rijken van Vaco, de brancheorganisatie van de autobandenhandel, zegt in het AD: "Als we auto’s krijgen die beter accelereren en zwaarder worden, terwijl de wegen en banden gelijk blijven, zul je meer slijtage aan de wegen en banden zien. Asfalt slijt in gelijke mate als de autoband. Daar is heel veel onderzoek naar gedaan.’’