De Nationale Ombudsman haalt hard uit naar het kabinet dat faalt in het oplossen van de toeslagenaffaire. Het systeem van de Belastingdienst is te ingewikkeld en ouders krijgen geen enkele duidelijkheid over wanneer zij worden geholpen. Dat systeem moet radicaal op de schop, stelt de Nationale Ombudsman Reinier van Zutphen in zijn rapport Klacht gegrond, maar geen oplossing, dat maandag verschijnt. “De situatie is ernstig en vraagt om ingrijpende besluiten en maatregelen”, schrijft ombudsman Reinier van Zutphen.
De ombudsman heeft ‘grote zorgen’ of de Uitvoeringsorganisatie Herstel Toeslagen (UHT) überhaupt wel kan zorgen voor compensatie van gedupeerden. Ouders die voor onbepaalde tijd in de wacht staan, krijgen in de tussentijd weer te maken met deurwaarders, waardoor hun schulden verergeren. Van Zutphen ziet een parallel met het ontstaan van de toeslagenaffaire: bezwaren van ouders bleven eindeloos liggen, terwijl toeslagen intussen wel werden gestopt en teruggevorderd. “Het systeem dat de ellende heeft veroorzaakt, moet nu de oplossing zijn. Dan kan niet, dat werkt niet.”