De grote producenten van frisdrank, snacks en snoep besteden jaarlijks meer dan 21 miljoen euro aan het beïnvloeden van EU-politici. Zo houdt de industrie regels tegen die het gebruik van suiker moeten terugdringen. Dat lobbywaakhond Corporate Europe Observatory (CEO). Volgens de onderzoekers van CEO gaan de producenten op dezelfde manier te werk als de tabaksindustrie destijds. Uit het rapport blijkt dat de voedselindustrie wel zegt te willen helpen bij de bestrijding van
overgewicht, maar daar niet naar handelt. CEO zegt dat de 'suikerindustrie' toezichthouders onder druk zet, wetenschappers inlijft en lobbyt voor handelsverdragen die de EU-wetten verzwakken. Ook doet de voedingsindustrie 'zwakke voorstellen' om de hoeveelheid suiker in hun producten op vrijwillige basis te verlagen. Het doel is om zo strengere regelgeving, zoals een suikerbelasting en etiketten met suikerwaarden, te voorkomen. Het aantal mensen met overgewicht en obesitas neemt nog steeds toe. Terwijl in 1980 nog 857 miljoen mensen wereldwijd te dik waren, was dat in 2013 al 2,1 miljard. Een derde van de zes- tot negenjarigen in Europa is te dik. En het eind is nog niet in zicht. Dik zijn zorgt voor tal van gezondheidsproblemen. Niet voor niets kost overgewicht nu al een tiende van het zorgbudget in Europa. Reden waarom de Europese Unie de industrie wil verplichten om minder suiker in producten te stoppen.