Vroeger was het simpel: je hield van puur, melk of wit en die pakte je dan uit het rek van de lokale kruidenier. Maar wie tegenwoordig een grote AH binnenstapt kan kiezen uit wel vijftig soorten chocolade, van speculoos-framboos-wit tot knettersuiker-cranberry. En voor een dergelijke hoeveelheid opties zijn de menselijke hersenen niet gemaakt. Voor een nieuwe studie, die in het vakblad verscheen, lieten onderzoekers deelnemers 6, 12 of 24 foto’s van landschappen te zien. Ze moesten er eentje uitkiezen die zou worden geprint op een mok of t-shirt. De controlegroep kon gewoon naar de foto's kijken zonder er eentje te hoeven kiezen. Beide groepen kregen hersenscans. Bij de mensen die een keus moesten maken werden twee belangrijke hersengebiedjes actief: het striatum, dat onder meer de waarde bepaalt van iets en de anterieure cingulate cortex (ACC), die risico's afweegt. De hersenactiviteit was het grootst bij 12 foto's. Dat betekent volgens de onderzoekers dat de optimale hoeveelheid keuzemogelijkheden rond de 12 ligt. Bij meer keuzemogelijkheden zouden de hersenen alle opties niet meer kunnen verwerken. “Maar 12 is geen magisch getal”, zegt onderzoeker Colin Camerer. “Het perfecte aantal opties ligt waarschijnlijk tussen 8 en 15, en hangt af van hoe belangrijk een bepaalde keuze is, hoe moeilijk het evalueren van de opties is en de karaktereigenschappen van iemand.” Maar het is dus niet vreemd als je maar blijft scrollen door het aanbod op Netflix of echt niet weet welke koekjes je moet kopen. Er is gewoon echt te veel keus.