We eten meer van een product als er op de verpakking 'kleine portie' staat, zelfs als de portie in werkelijkheid groter is. Dit beweren onderzoekers van de Universiteit van Michigan. Volgens de onderzoekers vertrouwen we blind op de verpakking en het etiket en denken we verder niet na over wat we eten. Dit werd duidelijk na een koekjestest. Alle koekjes hadden dezelfde grootte, maar waren bestempeld als 'medium' of 'groot'. De testpersonen mochten zoveel eten als ze wilden. En er werd opvallend meer gegeten van de 'medium' koekjes dan van de grote koekjes. 'Alleen door het label ('medium') denk je dat het een betere keuze is dan een grote portie, ook al zit er geen verschil in de grootte van de portie. En alleen al daardoor eet je vaak meer dan je denkt', zegt de hoofdonderzoekster over de portiemanipulatie. Het onderzoek is uitgevoerd in de Verenigde Staten. De hoeveelheid van een 'large' portie is daar in 60 jaar tijd verzesvoudigd (!); dit kan de obesitasepidemie verklaren. De onderzoekster denkt dat het instellen van meer uniforme porties goed zou zijn. Op die manier weet de consument wat hij krijgt en kan hij zichzelf niet voor de gek houden.