De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) ontkent PowNed te hebben verboden om woensdagavond een documentaire over een populair afslankmiddel uit te zenden op NPO 3, zoals de omroep beweert. Tussen PowNed en de inspectie is wel een gesprek geweest over PowNed of View: De Prikpen. Maar het bericht dat de omroep een dwangsom van minimaal 150.000 euro is opgelegd als de docu toch wordt uitgezonden, is volgens de IGJ niet waar.
Eerder op maandag zei omroepbaas Dominique Weesie tegen het ANP dat de inspectie PowNed heeft verboden om de documentaire uit te zenden, omdat geen reclame mag worden gemaakt voor geneesmiddelen die op recept verkrijgbaar zijn. De documentaire gaat over de hype rondom het populaire afslankmedicijn Ozempic.
"Er is géén sprake van een verbod of dwangsom door de IGJ aan PowNed voor het uitzenden van het programma", zegt een woordvoerder van de inspectie. Het verschil tussen journalistiek en reclame is soms "lastig te beoordelen" volgens de zegsvrouw en hier is een gesprek over geweest met de omroep. De IGJ zegt toen alleen te hebben toegelicht wat wel en niet mag en wat de mogelijke consequenties zijn.