15 advertenties gericht op de homoseksuele medemens

Media
zondag, 14 oktober 2012 om 10:55
welingelichtekringen header 1
In de VS was het 11 oktober nationale 'Kom uit de Kast' dag. Op die dag wordt gevierd dat in 1988 in Washington 500.000 Amerikaanse gays en lesbo's demonstreerden voor homorechten. Op Madison Avenue in New York waar de grote Amerikaanse reclamebureau's kantoor hielden werd jarenlang geen notie genomen van de belangrijke en vaak rijke doelgroep. Dat veranderde eind jaren tachtig toen Absolut wodka een campagne begon speciaal gericht op homoseksuelen. geeft een overzicht van hoe adverterend Amerika langzaamaan de doelgroep ging ontdekken en daarop inspeelde. Toen betekende het woord 'gay' zonder enige bijbetekenis 'happy' 3 jongemannen in pyjama's in de slaapkamer. Volkomen onschuldig. Absolut Vodka kwam als eerste met een campagne gericht op homo's, o.a. in het blad 'After Dark' Amtrak. Ride with Pride. Gelijke rechten zijn meer dan alleen seksualiteit. Het is een doelgroep in het grote geheel van de maatschappij geworden. Kijk voor de andere 11 advertenties op waaronder een van McDonald's die alleen in Frankrijk uitkwam. McDonald's USA was te christelijk.
1940s jester wools ive robbed the rainbow at the time the word gay solely acted as a substitution for happy2 315x440
homosexuality wasnt a part of mainstream media so potentially homoerotic scenes were published in entirely innocent contexts
1989 the gay community was essentially ignored by madison avenue for decades absolut made headlines when it began advertising in gay magazines the advocate and after dark
2012 amtrak ride with pride brands now see equal rights as more than just charitable moments and the gay community is just one more target market
Bron(nen): Business Insider