Presentator Arjen Lubach ontweek gisteravond bij NPO-talkshow Bar Laat de vragen over een mogelijke overstap naar RTL 4 en geheimhoudingsverklaringen op de redactie van zijn Avondshow. Mediakenner Victor Vlam vindt dat 'heel riskant'. Wordt Lubach een tweede Jack Spijkerman?
Het nieuwe seizoen van zijn veelgeprezen Avondshow staat op het punt van beginnen. En dat is tevens de laatste die hij met zijn team gaat maken voor de VPRO, aangezien hij in mei vertelde ergens anders heen te verhuizen. Ondertussen draait de geruchtenmolen overuren. Gaat hij een lucratief contract tekenen bij RTL?
“Ik ga iets nieuws maken wat hopelijk mensen evenveel plezier brengt, maar ik ga daar nog helemaal niks over zeggen, want ik ga eerst nog met heel veel plezier een nieuw seizoen doen van De Avondshow. Het laatste seizoen maken en daarna wordt alles duidelijk”, vertelt hij bij Bar Laat.
Gastvrouw Sophie Hilbrand voelt hem aan de tand over zijn beweegredenen. “Wat zijn daar de secundaire arbeidsvoorwaarden die je bij de NPO niet kreeg? Wij hebben even onderzoek gedaan en ik heb ook zelfs begrepen dat de mensen met wie jij werkt een soort geheimhoudingsclausules hebben getekend.”
“Nou, niet getekend”, zegt Arjen. Sophie:
“O, wel gekregen? Ze moeten het nog tekenen?”
Arjen: “Nou, wel tegen elkaar gezegd: ‘Laten we dit niet vertellen.’ Dat is toch heel normaal?”
Sophie: “Het is niet zo dat er een heel grote Amerikaanse gigant boven zit waarvoor dat dan belangrijk is?”
Arjen: “Waar het volgens mij om gaat is dat wij nog één seizoen gaan maken bij de VPRO en dat doen we daar met heel veel plezier. En over de overstap: “als je het leuk vindt om naar mij te kijken die grapjes maakt over het nieuws, dan gaat je leven niet heel erg veranderen.”
Mediakenner Victor Vlam reageert vervolgens op socialmediaplatform X: “Lubach bevestigt bij Bar Laat dat hij in 2025 feitelijk een programma zoals de Avondshow gaat maken op een andere plaats. Waar wil hij niet zeggen. Mij lijkt RTL nog steeds de meest logische optie.”
Victor vindt het onhandig van Lubach, schrijft de Mediacourant. “Publicitair vind ik deze strategie riskant. Maandenlang vragen ontwijken maakt deze overstap tot een nóg veel groter mediamoment. En dat brengt ook het risico met zich mee van veel meer kritiek. Van mij mag hij overigens cashen bij een commerciële partij, zou ik ook doen.”
De kijker vindt het mogelijk níet sympathiek, vreest Victor. “De boodschap ‘ik wil niet 220 duizend euro verdienen maar 1 miljoen euro’ gaat bij sommige mensen slecht vallen. Ik zou er alles aan doen om de hype eromheen te voorkomen. Bijvoorbeeld door het vorige maand bekend te maken.”