Gisteren was iedereen die er toe deed in de kranten-business van Amerika bijeen op een geheime bijeenkoms in Rosemont, in de buurt van Chicago. The New York Times was er, Gannett, McClatchy, Hearst Newspapers, the Associated Press, etc. Doel: een gemeenschappelijke internet-strategie verzinnen. Het moet een soort Jalta voor d dagbladen worden. In Jalta werden de puinhopen van Europa van na de oorlog verdeeld. Hier gaat het om de dagbladen, na de ineenstorting. Hoe verdelen we het verwoeste krantenlandschap? Het probleem is simpel: dagbladen kunnen alleen geld vragen voor internet, als ze dat allemaal tegelijk doen. Als er een of meerdere gratis blijven, zullen bezoekers de betaalde sites mijden en naar de gratis sites gaan. Als ze dat niet toch al doen, want de tijden dat consumenten dachten dat ze niet konden zonder de nformatie van dagbladen lijken voorgoed voorbij. Daarnaast moet er iets worden bedacht voor sites als Google, Yahoo (en Welingelichte Kringen) die krantensites afstropen op zoek naar interssante verhalen, om die gratis samen te vatten voor belangstellenden. Of de bijeenkomst resultaat heeft gehad is net zo geheim als het feit dat hij plaatsvond.
Bron(nen): The Atlantic