In half Europa is het gesprek van de dag vandaag niet de naderende ondergang, de islam of de opstelling bij het WK, maar de iPad. De media in Frankrijk, Duitsland en Engeland staan bol van het onderwerp omdat de Ipad vandaag in die landen zijn debuut maakt. Bij de Times kun je live meekijken naar de presentatie. IN Frankrijk presenteert Le Figaro zich vanaf vandaag als iPad-krant, in Duitsland zijn op alle sites de voor en tegen nog eens breeduit te lezen. De Times gebruikt de komst van de iPad om een geheel vernieuwde site te presenteren, waarvoor binnenkort moet worden betaald. Wie overtuigd wil worden kan even naar de links gaan en zien hoeveel aandacht kwaliteitsmedia in de grote Europese landen vandaag besteden aan het onderwerp En het rare is: het is geen hype. Een hype is iets dat ten onrechte heel kort heel veel aandacht krijgt. De iPad zal niet heel kort aandacht krijgen: in de VS waarin het ding al maanden te koop is is hij nog steeds frequent onderwerp van gesprek en leidt hij dagelijks tot columns, debatten en verhalen. In de Wall Street Journal vandaag bijvoorbeeld over de fabrikanten die zich verdringen om tasjes te maken waarin je het kostbare bezit kunt meenemen. Geen hype ook omdat de tablet computer het leven van veel mensen zal veranderen. Zoals de mobiele telefoon dat heeft gedaan (voor iedereen), mobiel internet (intussen voor een meerderheid), zal nu de Ipad het leven ingrijpend veranderen