Op sociale media zijn ingemaakte komkommers weer helemaal hip

Media
donderdag, 17 oktober 2024 om 9:14
shutterstock 2499572409
Vroeger was de ingemaakte komkommer - of augurk,stom en ouderwets. Je zag ze nog wel eens op foute borrels en bij oude mensen.  Veel mensen hadden een pot in de ijskast, die er zelden uitkwam.
Tegenwoordig zijn augurken cool, hip en in tegelijk, nu een nieuwe generatie fijnproevers hun knapperige, pittige charmes heeft ontdekt. Op TikTok zijn er zo'n 315.000 posts met de tag #pickles-meer dan met #komkommer en zelfs #aardappelen. Gebruikers filmen zichzelf terwijl ze dille, knoflook, hete en zure varianten proberen. (De smaak verandert afhankelijk van welke kruiden en specerijen worden gebruikt en of de komkommer in azijn wordt geweekt of in pekel wordt gefermenteerd). Een video over het samenstellen van een assortiment “augurkenplanken” is al meer dan 50 miljoen keer bekeken.
Sommige augurken worden gecombineerd met snoepgoed voor een zoetzure hap. De chamoy-pickle - een felrode, pikante variant - is viraal gegaan. Eters die zich geen zorgen maken over brandend maagzuur of tandbederf eten het met zure snoepjes, fruitreepjes, Cheetos en hete saus. En onlangs veroorzaakte Dua Lipa, een popster, opschudding door augurk- en jalapeñosap door haar Diet Coke te roeren.
Enthousiastelingen produceren thuis ook augurken. Tijdens de pandemie vonden mensen tijd om te experimenteren met inmaken en fermenteren. Ze vonden augurken makkelijk om te maken en een veelzijdig ingrediënt om mee te koken. De belangstelling is zo groot dat Grillo's, een ander Amerikaans merk, onlangs een receptenboek uitbracht dat gewijd is aan de augurk, met specerijen, cocktails en gebak.
De obsessie is nieuw, maar de geschiedenis van de augurk is lang. Zo'n 4000 jaar geleden pekelden de oude Mesopotamiërs groenten; naar verluidt waren Cleopatra, Christoffel Columbus en Napoleon Bonaparte door de eeuwen heen liefhebbers van augurken.
Gezondheidsmodes kunnen de de huidige hausse mede verklarinf. George Rice van Serious Pig, een Britse snackfabrikant, zegt dat mensen augurken kopen omdat ze weinig calorieën bevatten. Er wordt ook “veel gepraat over de gezondheid van de darmen” en er zijn aanwijzingen dat gefermenteerd voedsel het microbioom van het maag-darmkanaal kan versterken. Pickles gemaakt met een zoutpekel voldoen aan de wellness-eisen; pickles gemaakt met azijn niet, omdat azijn te zuur is voor de benodigde bacteriën.