Het is een bekend gegeven: op sociale media houden we vaak de schijn op dat ons leven fantastisch is. Dat is heel natuurlijk, legt mediapsycholoog Mischa Coster uit aan RTL Nieuws. Karin (60) heeft daar een goed voorbeeld van. Ze ging met een vriendin op vakantie naar Gambia. Het werd een drama. Na een dag hadden ze al knallende ruzie. Haar vriendin ging achter de lokale puberjongens aan en Karin zat van ellende te huilen op haar hotelkamer. Wat ze op Facebook schreef over haar vakantie? Dat ze een fantastische week had gehad. Geweldig, prachtig met uitroeptekens. "Ik heb graag dat mensen denken dat het goed met me gaat, dat ik het leuk heb", zegt ze. Bijna iedereen denkt zo, zegt mediapsycholoog Mischa Coster. "Dat zit in de menselijke aard. Als iemand offline aan je vraagt hoe het gaat, ben je ook geneigd om gewoon 'goed' te antwoorden - of dat nou waar is of niet." Dit heet 'positieve zelfpresentatie'. "We zijn erbij gebaat om ons leven iets beter voor te doen dan het daadwerkelijk is. Het heeft te maken met imago, de manier waarop we onszelf graag zien en hoe anderen ons zien. Er zit ook een element in van 'fake it 'til you make it': als je er maar in gelooft, wordt het misschien wel echt zo." Maar op sociale media is die neiging veel sterker dan in het echt. Coster: "Je wordt aangemoedigd om dingen over je leven te delen, pro-actief. En vooral Facebook is ingericht op het positieve. Tot voor kort was er alleen een like-button, die nodigt niet bepaald uit tot het delen van emotionele zaken." Ook is liegen op sociale media waarschijnlijk makkelijker. Je hoeft niet recht in iemands gezicht onwaarheden te vertellen en je weet dat iedereen het doet.
Bron(nen): RTL Nieuws