Amerikaanse politici gaan niet met vakantie. Nou ja, misschien een paar dagen. Een lang weekeinde. Maar voor de rest: De campagne stopt nooit. Het presidentschap is een verheven ambt. Maar de weg er naar toe niet. We zitten in de fase van de 'negative campaigning'. Doel: Beschadig de tegenstander. Ze hard en zo vaak als je maar kan. Nooit stoppen. Blijven beuken. Niet altijd netjes maar wel effectief. Neem de groep American Crossroads van oud-Bush-adviseur Karl Rove. De groep ontdekte een zinnetje in een waarin hij uitlegt dat ondernemers het niet alleen kunnen: "If you got got a business, you didn't build that". Ondernemers hebben anderen nodig om hun business op te bouwen. Onschuldig. Toch? Niet dus. Het korte citaat werd totaal uit zijn verband gehaald en Obama kreeg dit spotje om zijn oren: "The American dream is being lost". De Obama-campagne doet hetzelfde. De campagne blijft hameren op het thema van Romney als vernietiger van banen in de VS: Maak je tegenstander belachelijk. Effectief want het dringt Romney in de verdediging waardoor zijn eigen boodschap verwatert. Alles draait in deze fase van de campagne om imago. Veel kiezers weten al op welke kandidaat ze gaan stemmen. Het gaat nu nog om de twijfelaars. Naarmate de verkiezingsdatum nadert besluiten steeds meer kiezers op welke partij ze stemmen. Elke dag telt. Nu is er nog winst te halen. Hoe verder je in de campagne komt hoe moeilijker het wordt kiezers van gedachten te doen veranderen. Daarom is het zo verbijsterend de Nederlandse lijsttrekkers kalmpjes op zonnige campings en pittoreske bergtoppen wachten op de dingen die gaan komen. Campagne-guru Erik van Bruggen heeft daar terecht op gewezen: "Een goede campagne kan niet even de boel stilzetten. Een goede campagne kan niet midden in campagnetijd kiezen voor de luwte." In Nederland zijn de verkiezingen over zeven weken en iedereen ligt op zijn rug. In de VS zijn de verkiezingen over vijftien weken en draaien de campagnes op volle toeren. Dat is een groot verschil. Nog een verschil: In de VS hebben ze echt over deze dingen nagedacht. Campagnevoeren is er een wetenschap. En dan weet je: Een goede campagne kent geen vakanties maar is permanent actief en waakzaam. Een overeenkomst tussen Nederland en de VS? De nek-aan-nek race. In de VS natuurlijk tussen Barack Obama en Mitt Romney. In Nederland over de vraag of SP dan wel VVD de grootste partij wordt. Stel dat Ferry Mingelen ons op 12 september vertelt dat een van beide partijen met 1 zetel verschil heeft gewonnen. Zou zo maar kunnen... Dat heeft kolossale gevolgen voor de kabinetsformatie. Het beslist wie premier wordt en of we een overwegend links of een vooral rechts kabinet krijgen. Zullen Emile en Mark dan nog met even veel plezier hun vakantiekiekjes bekijken? Kan één van beiden dan voorgoed afreizen naar camping of bergtop?