ABN Amro: immense natuurvernietiging door productie sneakers, smartphones en bankstellen

Klimaat, natuur en milieu
dinsdag, 08 oktober 2024 om 10:28
anp 506981386
Dat je de planeet niet helpt door een nieuwe smartphone, bankstel of sneakers aan te schaffen, dat wist je vast al wel. Maar de destructieve kracht van deze populaire producten zal je verbazen: jaarlijks verdwijnt er een natuurgebied van de omvang van 28 keer de Veluwe om al dit moois mogelijk te maken, concludeert ABN Amro in een nieuw onderzoek.
Hoger prijskaartje
Wil je dit verlies aan biodiversiteit goedmaken, dan zou je volgens de bank wat extra neer moeten tellen voor je aankopen. Denk aan 1,50 euro meer voor een paar sneakers, 7,10 euro voor je geliefde smartphone en 109 euro bovenop de prijs van je nieuwe bankstel. Dat geld kan dan worden ingezet om de schade aan de natuur te beperken.
Het gebruik van duurzame energie en gerecyclede materialen bij de productie, het verlengen van de levensduur, en uiteraard het verminderen van consumptie kunnen de negatieve impact op de natuur verminderen. Op deze manier kunnen retailers beter voldoen aan de steeds striktere richlijnen rondom duurzaamheid.
Biodiversiteit holt hard achteruit
Wereldwijd is de biodiversiteit de afgelopen 50 jaar met bijna 70 procent gekelderd. Dit levert onherstelbare schade op in talloze gebieden, en ook in Nederland. ABN Amro onderstreept dan ook dat het van cruciaal belang is om deze trend om te keren, niet alleen om de natuur te redden, maar ook om de economische schade hiervan te beperken.
Vanaf 2025 zijn grote bedrijven dankzij nieuwe Europese regels verplicht om te rapporteren over hun impact op biodiversiteit. Maar dat klinkt makkelijker dan het is. Het meten van die impact is een lastige klus die vraagt om samenwerking in de hele productieketen. En dat wordt een uitdaging, aangezien veel retailers hun spullen direct inkopen bij fabrikanten en groothandels.
Transitieplan
“Door analyse van hun waardeketen kunnen retailers de impact van hun producten op de biodiversiteit in kaart brengen”, stelt Henk Hofstede, sectorbankier Retail bij ABN Amro. Maar daar blijft het niet bij. “De volgende stap is concreet beleid formuleren om positieve impact te maken en biodiversiteitsrisico's te beperken, gevolgd door een transitieplan met wetenschappelijk onderbouwde doelen.”