De extreem-rechtse Duitse politieke partij NPD organiseerde een rockconcert in Gera, dat werd bijgewoond door een groot aantal neo-nazi's. De organisatoren deelden 250 gratis T-shirts uit, die ze kregen via een anonieme schenking. De T-shirts waren bedrukt met de afbeelding van een schedel en de tekst: 'HARDCORE REBELLEN, NATIONAL und FREI'.
Toen de concertgangers hun T-shirt later wasten, veranderde de tekst echter in: 'WAS DEIN T-SHIRT KANN, KANNST DU AUCH - Wir helfen Dir Dich vom Rechtsextremismus zu lösen'. De gewassen shirts waren ook voorzien van het logo en het webadres van Exit Deutschland, een anti-extremistische organisatie die probeert Duitse rechts-extremisten over te halen om het extreem-rechtse milieu de rug toe te keren. Deze actie zorgde voor de nodige beroering onder rechts-extremisten. In online discussiefora waren er echter ook leden van de NPD die onder de indruk waren van de strategie van Exit Deutschland. De mede-oprichter van Exit Deutschland, Bernd Wagner, schreef later ook een commentaar op de 'Operatie Trojaans T-shirt'. Hij benadrukte het belang van nieuwe benaderingen om rechts-extremisten te bereiken. Protesten van linkse of progressieve liberale burgers zijn te voorspelbaar. Preken hebben zeker niet het gewenste effect.
Een mediastunt met ludieke shirts zorgt er in ieder geval voor dat Exit Deutschland meer bekendheid krijgt en wie weet zijn er wel een aantal extreem-rechtse meelopers die zich door hen laten omturnen?
Bron(nen): Huffington Post Süddeutsche Zeitung