De verkoop van je bedrijf voorbereiden is zowel spannend als zenuwslopend. Het goede nieuws is dat je, door de gevestigde best practices te volgen, een veel betere kans heeft om je bedrijf voor de juiste prijs aan de juiste koper te verkopen. Hieronder bespreken we een paar van de beste tips die je kunt volgen wanneer je je klaarmaakt voor de
verkoop van je bedrijf.
Ken de waarde van je bedrijf
Net als elk ander waardevol bezit is het erg belangrijk om een globaal idee te hebben van hoeveel je bedrijf waard is, ruim voordat je het op de markt brengt. Doe je onderzoek om recente vergelijkbare verkopen te vinden voor bedrijven van dezelfde grootte en branche. Als je niet de tijd of kennis hebt om zelf een bedrijfswaardering uit te voeren, neem dan contact op met een gekwalificeerde derde partij, zoals een accountantskantoor of een investeringsbank. Als je een solide taxatie bij de hand heeft, krijg je een marge voor de verkoop en een basis voor het evalueren van de aanbiedingen van potentiële kopers.
Begrijp je positie in de markt
Het verkrijgen van een
bedrijfswaardering is een cruciale eerste stap, maar het is geen garantie dat je het vermelde bedrag ook daadwerkelijk zult ontvangen. Een aantal onderling samenhangende factoren zijn van invloed op de uiteindelijke verkoopprijs van je bedrijf: het macro-economische ondernemingsklimaat, recente deals in je branche, de activiteiten en waarderingen van je concurrenten, en nog veel meer. Voordat je doorgaat naar de volgende fase, moet je ervoor zorgen dat dit een goed moment voor je is om je bedrijf te verkopen. Tenzij je een dwingende reden hebt om op korte termijn te verkopen, kun je beter wachten tot je vooruitzichten verbeteren.
Werk aan het verbeteren van de bedrijfswaarde
Hoewel het verleidelijk is om je voet een beetje van het gaspedaal te halen terwijl je je voorbereidt op de verkoop, is dit precies wat je niet zou moeten doen. Als je bedrijfsprestaties merkbaar achteruitgaan voordat alle documenten zijn ondertekend, geeft dit potentiële kopers alle excuses die ze nodig hebben om een lowball-aanbod te doen. In plaats daarvan zou je moeten werken aan het vergroten van de bedrijfswaarde voordat je het op de markt brengt. Dit kan zijn het verhogen van de winst, het verhogen van de verkoop, het verlagen van de kosten, het stroomlijnen van je workflows en het uitbreiden van je klantenbestand.
Stel een goed team samen
Als je zeker weet dat dit het juiste moment is om je bedrijf te verkopen, is de volgende stap het samenstellen van een solide team van externe consultants. Dit team kan bestaan uit diverse experts, waarvan een overzicht samengesteld is dat je hieronder kunt vinden:
- Advocaten die gespecialiseerd zijn in fusies en overnames
- Accountants die je kunnen adviseren over je persoonlijke en vennootschapsbelastingsituatie
- Zakelijke makelaars of investeringsbankiers die tijdens het verkoopproces als tussenpersoon kunnen dienen
Door dit team juist samen te stellen, maak je de meeste kans op een succesvolle verkoop van je bedrijf.