Nederland koopt er 1, of twee, of misschien toch geen een. Het is al jaren een twistappel en dat zal het ook nog wel even blijven. De JSF. Canada zat ook in het gemeenschappelijke project en heeft, als eerste van de oorspronkelijke deelnemers, de stekker getrokken uit de Canadese deelname. Ook daar gebeurde dat nadat maandenlang heftige politieke debatten het land hadden verscheurd. Met dezelfde reden: de JSF wordt almaar duurder en de druk om juist de defensie-uitgaven te verlagen neemt toe. De JSF of F-35 is een van de modernste vliegtuigen die op dit moment ontworpen worden en zal in staat zijn om zwaar verdedigde gebieden binnen te dringen zonder gezien te worden, wapens in te zetten en weer terug te keren. Er was in Canada - ook daar - een controverse over wat de JSF werkelijk kost: 15 miljard voor 65 toestellen, zoals het kabinet beweert, of 10 miljard meer, zoals de tegenstanders denken. Twee derde van de totale kosten van een gevechtsvliegtuig zijn de onderhouds- en logistieke kosten. De JSF heeft een geavanceerd systeem dat zelfstandig in staat is om reserve onderdelen te bestellen, onderhoud te plannen en toestellen te monitoren op hun status. Maar zelfs dat bedrag van 25 miljard is volgens sommigen te laag geschat. Over de hele lifecycle van de toestellen, 20 jaar, zou het ook wel eens 35 miljard kunnen zijn En nu heeft de Canadese overheid de stekker getrokken uit het project. Of dat het toestel duurder maakt voor de overgebleven afnemers is nog niet duidelijk