Als Noord-Koreaanse leiders naar het buitenland gaan, doen ze dat vaak in een gepantserde donkergroene trein met gele strepen. Het is precies die trein die eergisteren het station van Peking binnen reed voor een geheime ontmoeting met zijn ambtsgenoot in China. De New York Times zet op een rijtje wat er bekend is over de speciale trein. Zo zou Kim Jong-un negentig streng beveiligde wagons ter beschikking hebben. Als hij op reis gaat, worden er drie treinen ingezet. Eerst een met beveiliging, dan een met de leider zelf en tenslotte nog een met bevoorrading en extra beveiligers. Doordat alle wagons kogelvrij zijn, is de trein enorm zwaar en kan hij niet harder rijden dan 60 kilometer per uur. Op beelden is te zien dat Kim Jong-un aan een lange witte vergadertafel zit die zich in de trein bevindt. Er is ook een ontvangstruimte met pluchen stoelen en een restauratiewagen waar een luxe banket wordt geserveerd. Op oude beelden van Kim Jong-il is te zien dat hij aan een rijkgevulde eettafel zit terwijl mensen in avondkleding voor hem optreden. Er is verder een kantoorwagon met computer. Omdat de vorige leider vliegangst had, reisde hij met de trein. Behalve de modernste communicatietechnologie was er ook een enorme hoeveelheid personeel aan boord. De Russische ambtenaar Konstantin Pulikovsky schrijft over zijn reis in 2011 met Kim Jong-il door Rusland: “Je kon elk Russisch, Chinees, Koreaans, Japans en Frans gerecht bestellen”. Er was kreeft aan boord en de kratten Bordeaux- en Bourgogne-wijn werden overgevlogen uit Parijs, aldus Pulikovsky. Als Kim Jong-il zich verveelde, moesten zangeressen hem in het Koreaans en Russisch toezingen.