In Azië wordt de Chinese expansie steeds meer gevreesd. Leek de Nieuwe Zijderoute eerst een zegen voor veel Aziatische landen nu zien ze steeds meer de nadelen. Daarover
schrijft de Volkskrant.
De Nieuwe Zijderoute is een gigantisch infrastructureel project dat continenten wil verbinden en de wereldhandel moet stimuleren. Over land van China via Centraal-Azië naar Europa en overzee naar Afrika en Noord- en Zuid-Amerika. Er is al meer dan 1 biljoen dollar, zo'n 860 miljard euro, geïnvesteerd in wegen, spoorlijnen en havens.
China spreekt van een win-winsituatie: de partnerlanden krijgen goede infrastructuur en economische groei, China krijgt toegang tot grondstoffen en markten. Maar is dat alles? Volgens een rapport van het Amerikaanse Center for Advanced Defence Studies is de Nieuwe Zijderoute vooral een manier om politieke invloed en militaire aanwezigheid te kopen.
Het rapport spreekt over de Chinese schuldendiplomatie. De Chinese overheid verleidt landen met ambitieuze projecten en biedt zachte leningen om die te financieren. De baten moeten dan wel vooral naar Chinese bedrijven gaan. Volgens een studie van Harvard is het nu al zeker dat zestien landen hun van China geleende miljarden nooit kunnen terugbetalen. Daardoor kan China allerlei politieke en militaire voordelen afdwingen.
Rivaal India vreest bijvoorbeeld dat Chinese investeringen in Pakistan, Bangladesh en Sri Lanka leiden tot een geopolitieke omsingeling richting Indische Oceaan. Maar ook deze partnerlanden willen af van de Chinese invloed en proberen de leningen te herzien of bepaalde infrastructurele projecten te schrappen om de macht van het land in te dammen.