Dieselgate maakt eens te meer duidelijk hoe machtig de lobby is van de Europese auto-industrie. Vooral in
Duitsland bestaan historisch innige banden tussen de auto-industrie en de politiek, schrijft . Duitsland speelt een opmerkelijke dubbelrol, zegt Europarlementariër voor GroenLinks Bas Eickhout. "Binnen de EU is Duitsland een progressief, groen land, op één uitzondering na, en dat is die auto-industrie." Hij noemt een EU-milieuministerraad van twee jaar geleden. Toen werd een aanscherping van CO2-uitstoot-regels voor auto's op het laatste moment uitgesteld door persoonlijk ingrijpen van bondskanselier Merkel. Eickhout vertelt ook over een recent voorstel om de uitstoot van vervuilende stoffen te verminderen. ''De auto-industrie probeerde allerlei uitzonderingen in de tekst te krijgen, zoals voor 'busjes voor sociaal gebruik'. Daarmee werden onder meer ambulances en taxibusjes bedoeld. Dat noemden wij het 'Volkswagen-amendement' want het was duidelijk wie erachter zat. Laat dat amendement nou deze week zijn ingetrokken..." Ondertussen is de software waarmee Volkswagen de tests manipuleerde, al sinds 2007 verboden in de EU. Maar er was kennelijk geen enkele testorganisatie in een van de vele lidstaten die de behoefte voelde om auto's daarna te controleren op de aanwezigheid van dergelijke technologie. We blijken (net als bij de FIFA-affaire) uitgerekend de Verenigde Staten nodig te hebben om de fraude aan het licht te brengen.