De stint is veel minder onveilig dan het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat wilde doen voorkomen. Dat blijkt uit
onderzoek van RTL Nieuws. Minister Cora van Nieuwenhuizen hield cruciale informatie achter. Ze deelde slechts de meest negatieve passages uit een nog geheim NFI-rapport met de Tweede Kamer. Zo kan een potentieel veiligheidsprobleem maar bij een heel klein percentage van de 3.500 stints optreden. Toch mag er nu geen een meer de weg op. Behalve dat er belangrijke informatie achter is gehouden, bestaat er ook twijfel over de zorgvuldigheid van het onderzoek van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). De inspectie beweerde dat de stints op hol kunnen slaan en dat daar dan niets meer aan te doen is. De fabrikant bestreed dat direct en zei dat dat statistisch onmogelijk is. De maker van de elektrische bolderkarren lijkt nu gelijk te krijgen. "Pas door het loslaten of volledig terugdraaien van de gashendel (kan) de snelheid van de stint eenvoudig wordt teruggebracht naar nul", klinkt het in het rapport van de inspectie. Maar deze passage heeft de minister bewust weggelaten. Ook zou er een probleem kunnen ontstaan met de veer in de gashendel, schrijven de inspecteurs. Maar wat ze er niet bij vertellen is dat die veer bij de 500 stints waar het probleem zou kunnen spelen al lang vervangen is.