Het enige concrete plan dat ("het strengste asielbeleid ooit") dat minister
Faber heeft bereikt zijn de grenscontroles die vanaf volgende week gaan plaatsvinden. Die worden ingevoerd om te zorgen dat er geen mensen het land binnenkomen die hier eigenlijk niet welkom zijn.
Maar net als de uitzetcentra in Oeganda, de onaardige borden bij Azc's en de asielnoodwet, stelt ook dit helemaal niks voor. Symboliek en tromgeroffel, maar geen actie van Faber ('Ik ben beleid')
Er lijkt ruimte voor zo'n vijf controles tegelijkertijd, terwijl er meer dan 800 grensovergangen zijn. Wel komen er meer mogelijkheden en bevoegdheden voor de marechaussee,
schrijft het AD.
Dag in, dag uit staan automobilisten twintig tot dertig minuten vast op de A1 voor de Duitse grens. Sinds daar twee maanden geleden een Duitse controlepost werd neergezet, kun je niet meer zomaar de Autobahn op. Eerst rijd je op slakkentempo langs grensbewakers die in je auto kijken. Gaat dat op meer plekken gebeuren, als op 9 december ook Nederland zes maanden lang controles invoert? De kans is klein, verwacht de marechaussee.
"Het kan zijn dat er snelheidsbeperkende maatregelen nodig zijn, maar dat proberen we te voorkomen", verzekert woordvoerder Mike Hofman. Controles zullen eerder bestaan uit een team van motoren dat gericht auto's naar de kant haalt. En in eerste instantie op maximaal vijf plaatsen tegelijk, lijkt het. Want er zijn momenteel vijf brigades in de grensstreek, en meer mensen zijn voorlopig niet beschikbaar.
Hoeveel mankracht de marechaussees precies inzet, wil de organisatie niet zeggen. Maar volgens vakbond Marver gaat het 'in het meest positieve geval' om vijftig mensen, die gezamenlijk 24 uur per dag meerdere posten moeten bedienen.