10 tips voor meer werkplezier

Samenleving
door Admin
vrijdag, 03 april 2015 om 15:34
welingelichtekringen header 1
Een groot deel van je tijd ben je aan het werk. Het is dus wel zo fijn als je daar een beetje plezier in hebt, maar voor velen is dat niet vanzelfsprekend. In onderstaande tien tips van Vlaams weekblad wordt uitgelegd wat er voor zorgt dat je blij bent met je baan.
  1. Zoek de juist baan
    Professor arbeidspsychologie Hans De Witte (KU Leuven) stelt: ‘Vooral vaardigheidsbenutting is cruciaal: sluit je werk aan bij je capaciteiten? Als je een gezonde werkdruk – niet overdreven veel werk, maar zeker ook niet te weinig – combineert met de juiste capaciteiten, dan kom je in een positieve spiraal terecht: je bent minder gespannen en leert veel. Maar als je erg veel werk op je bord krijgt dat niet bij je vaardigheden past, dan lonkt een negatieve spiraal: steeds meer stress en uitputting, steeds minder kansen om bij te leren.’
  2. Geniet van je vrije tijd op jouw manier
    'Tegenwoordig is er veel druk om onze vrije tijd gezond of interessant door te brengen. Terwijl veel mensen graag even hun verstand op nul zetten voor de tv. Dat is evenveel waard. Controle hebben over je vrije tijd, dáár draait het om. Heb je eigenlijk geen zin in dat etentje met vrienden, of in die quiz van je vereniging? Durf dan nee te zeggen,’ zegt professor arbeidspsychologie Sara De Gieter (VUB).
  3. Neem pauze
    ‘De laatste jaren is bij veel bedrijven en werknemers het idee ontstaan dat rustpauzes irrelevant zijn. Wie toch eens tien minuten pauze neemt, vult die snel met een telefoontje of e-mail,' aldus professor De Witte. Hij vervolgt: 'Ideaal zijn veel korte pauzes, zonder gsm of laptop. Wandel even naar de koffie-automaat, maak een praatje met een collega. Die 'tussenzones' zijn bovendien de plaatsen waar de interessantste ideeën ontstaan.'
  4. Vermijd de kantoortuin
    ‘Uit onderzoek blijkt dat het welzijn van werknemers in een kantoortuin achteruitgaat. Over de productiviteit is er wat meer onenigheid, maar die gaat er in elk geval niet op vooruit’, zegt De Witte. ‘Bedrijven beweren dat kantoortuinen beter zijn voor hun werknemers, maar dat is onzin. Ze zijn alleen goedkoper, punt.'
  5. Werk je niet dood
    In sommige kringen is workaholic een geuzennaam, maar in principe is het gewoon een verslaving. 'Een echte workaholic kan niet anders dan werken. Als hij niet werkt, voelt hij zich onrustig, schuldig, of gewoon slecht. Daarom werkt hij ook op vakantie. Het doet in veel opzichten denken aan een alcoholverslaving,’ zegt Wilmar Schaufeli, professor arbeidspsychologie aan de universiteiten van Utrecht en Leuven.
  6. Streef naar bevlogenheid
    Het is zeker niet makkelijk, maar ga op zoek naar bevlogenheid. Schaufeli: 'Mensen die bevlogen zijn hebben minder vaak depressies, ze slapen beter, hun stresssysteem is flexibeler (waardoor ze snel en gepast kunnen reageren op problemen, maar daarna ook makkelijk weer kunnen ontspannen) en ze hebben een betere werk-privébalans.'
  7. Laat die planning los
    Iedereen is op zoek naar de perfecte balans tussen werk- en privéleven. 'Veel mensen hebben strakke schema’s in hun hoofd, waarbij elk tijdvak netjes verdeeld is. Daar word je niet gelukkig van,' zegt Elke Van Hoof, professor klinische psychologie aan de VUB. 'Wie denkt dat hij de perfecte balans heeft gevonden, laat geen verandering meer toe, en het kan leiden tot controledwang. Dan doe je je gezin, collega’s en vrienden tekort.’
  8. Neem het heft in eigen hand
    'De ongezondste banen zijn die waar je heel veel moet werken maar over niets zelf kunt beslissen. Dat levert heel veel stress op, omdat je je problemen niet in de hand hebt,' waarschuwt organisatiesocioloog Lander Vermeerbergen (KU Leuven). ‘Mensen zijn meestal meer betrokken en mentaal gezonder in horizontale organisaties, waar ze bijvoorbeeld zelf aan kwaliteitscontrole kunnen doen.’
  9. Complimenteer je collega's
    'Veel mensen denken dat hard werken aan de basis ligt van stress. Maar hard werken is niet noodzakelijk onprettig of ongezond, zolang er genoeg waardering voor komt. Van de chef, maar ook van collega’s,' legt gezondheidspsycholoog Omer Van den Bergh (KU Leuven) uit.
  10. Vertrek als je niet gerespecteerd wordt
    Kris De Meester van het Verbond van Belgische Ondernemingen (VBO) stelt: 'Het gaat om veel kleine dingen: zit de juiste persoon op de juiste plaats, krijg je persoonlijke coaching, is er ruimte voor bevlogenheid, zijn er genoeg kansen om je verder te ontplooien – en dan bedoel ik niet dat je één keer per jaar naar dezelfde cursus mag. Alles moet op maat gebeuren.’
Bron(nen): Knack