Machinisten noemen de plannen van de spoordirecties om de snelheden bij stations te verhogen levensgevaarlijk. Dat moet helpen om nog meer treinen op het spoor te laten rijden, maar het kan ook heel goed tot ongelukken leiden. Vakbond FNV Spoor vreest noodlottige gevolgen als zich met hogere snelheden een botsing voordoet. Dit zegt vakbondsbestuurder Roel Berghuis op gezag van een groep bezorgde machinisten tegen De Volkskrant. Nu naderen treinen de meeste stations nog met maximaal 40 kilometer per uur. Bij Arnhem is de snelheid verhoogd tot 80 kilometer per uur, bij Utrecht en Eindhoven werden de aanrijdsnelheden al eerder opgevoerd tot 60 kilometer. 'Het Nederlandse spoor is net een bananenrepubliek met een kerncentrale', zegt een bezorgde machinist. 'We denderen maar door met prestigeprojecten om meer treinen te laten rijden met minder vertraging, maar er is niemand die controleert hoe veilig dat allemaal is. Je kunt erop wachten dat het een keer goed misgaat.' De
NS en ProRail zeggen in een gezamenlijke reactie tegen De Volkskrant 'de zorgen die leven onder de machinisten buitengewoon serieus te nemen'.