Niet elke werkdag verloopt, zoals je in je hoofd had. Iedereen verprutst wel eens tijd of is achteraf niet tevreden met het resultaat. Onderstaande tips kunnen je helpen om efficiënter te werken.
- Er is nooit tijd tekort. Als je iets niet op tijd af krijgt, dan vond je het kennelijk niet belangrijk genoeg om er prioriteit aan te geven.
- De dag raakt altijd sneller vol dan je denkt. Bouw daarom een buffer in en plan dagelijks bijvoorbeeld maar 5 uur werk.
- Werk meer als je in de flow zit en relax als dat niet zo is. Maak gebruik van de tijden dat het werk lekker gaat.
- Stop met multi-tasken. Meerdere onderzoeken hebben uitgewezen dat multi-tasken je minder productief maakt.
- We zijn meer gefocust en productief als we minder tijd hebben dus plan altijd strakke deadlines voor elke taak.
- Simpele taken zijn de beste manier om aan de slag te gaan. Als je erg opziet tegen moeilijk werk, begin dan met eenvoudige korte klusjes om zo in ieder geval vast bezig te zijn.
- Neem genoegen met goed werk. Eisen dat je werk perfect is, legt je lam. Goed is goed genoeg.
- Meer uren maken betekent niet meer produceren. Houd je zelf niet voor de gek door te denken dat als je achter je bureau gaat zitten, er vanzelf ook gewerkt wordt.
- Scheid hersenloze en strategische taken van elkaar. Dat maakt je productiever dan wanneer je alles door elkaar doet.
- Plan belangrijke vergaderingen zo vroeg mogelijk, zodat je niet de hele dag afgeleid bent, omdat je je zorgen maakt over de bijeenkomst.
- Vermijd uitstelgedrag door korte periodes van hard werken gepland af te wisselen met pauze.
- Verdeel een enorme taak in kleine stukjes en focus je op het korte termijndoel.
- Geen twee taken zijn even belangrijk. Prioriteer altijd je werkzaamheden.
- Delegeer je werk zoveel mogelijk. Wees niet bang om taken uit handen te geven.
- Maak altijd aantekeningen. Ga er niet vanuit dat je alles kunt onthouden.
- Vergeet wat er gisteren mis ging en focus je op vandaag en morgen.
Bron(nen): Business Insider