Netflix wil natuurlijk maar één ding: dat je zo vaak mogelijk kijkt, zo lang mogelijk achter elkaar. Daarvoor heeft de videodienst vijf trucjes bedacht, schrijft nrc.next.
1. Het billboard De belangrijkste plek van de Netflix-app is het billboard. Dat is het grote scherm bovenaan, waar Netflix nieuwe series promoot en zijn best scorende titels neerzet. In de praktijk staan er vooral eigen producties van de dienst.
2. Niet meer zoeken Netflix wil dat een kijker binnen anderhalve minuut iets van zijn gading heeft gevonden. Zo zijn de aanbevelingen gebaseerd op gebruikersdata en begint de volgende aflevering van je favoriete serie automatisch. De volgende stap is dat een serie meteen verder gaat waar je was gebleven, zodra je de tv aanzet.
3. Sneller zappen Netflix sluit deals met providers, zoals KPN, zodat je geen andere afstandsbediening hoeft te pakken en direct naar Netflix kunt zappen.
4. Betere beeldkwaliteit De videodienst biedt een aantal series aan in 4K-kwaliteit. Dat wil zeggen met vier keer zoveel pixels als de gebruikelijke HD-kwaliteit. Er komen ook series en films met HDR (High Dynamic Range). Daarin is meer contrast te zien.
5. Nieuwe series Netflix investeert dit jaar 5 miljard in zelfgeproduceerde series. Het voordeel van de eigen titels is dat Netflix de licentierechten zelf beheert en dus titels in één keer wereldwijd kan uitbrengen. Voor nieuwe series geldt: u vraagt, wij draaien, want zo zegt Chris Jaffe, hoofd productinnovatie: "Het maakt ons niet uit wat je kijkt, als je maar kijkt.”