Misschien heb je wel eens gehoord van het ‘not-to-do’ lijstje. CEO’s en productiviteitexperts raden het aan om de productiviteit te vergroten door tijd te besparen en je hoofd vrij te maken voor zaken die echt belangrijk zijn. Klinkt geweldig, maar wat moet er nu op zo’n lijstje komen? Tim Ferriss, de auteur van onder andere de besteller ‘’ maakte een lijstje voor . Het advies van Ferriss is om ze niet meteen allemaal aan te pakken, maar één of twee tegelijk aan te pakken.
- Beantwoord geen telefoontjes van onbekende bellers
Er zijn meerdere redenen waarom je de telefoon dan niet moet opnemen. Ten eerste zorgt de onderbreking voor concentratieverlies. Als het een belangrijk telefoontje is bevind je je daarnaast in een slechte onderhandelingspositie. De beller is namelijk goed voorbereid, terwijl jij naar antwoorden zoekt en je gedachten op orde probeert te brengen. - Beantwoord e-mails niet ’s morgens vroeg of ’s avonds laat
Als je daar mee begint gooi je al je prioriteiten door de war en verstoor je de plannen voor die dag. Aan het einde van de dag zorgt het voor slapeloze nachten. E-mails kunnen best wachten tot na 10:00, of tot dat je één belangrijk item op de to-do lijst hebt afgevinkt. - Plan geen vergaderingen zonder agenda of eindtijd
Een vergadering zou nooit meer dan 30 minuten moeten duren. Zorg er dus altijd voor dat er van tevoren een agenda bepaald wordt met onderwerpen of vragen die besproken worden tijdens de vergadering. - Laat mensen niet afdwalen
Het klinkt heel hard, maar is wel nodig. Small talk kost veel tijd, dus Ferriss raadt aan om ze beleefd te onderbreken als ze over bijvoorbeeld hun weekend willen vertellen. Maar wees er van bewust, dat niet iedereen hier zo over denkt. - Bekijk niet constant je e-mails
Bundel de e-mails en bekijk ze op vooraf bepaalde tijdstippen, Ferriss raad aan om dit twee keer per dag te doen. - Verspil geen tijd aan klanten die weinig opbrengen
Maak gebruik van het Pareto (80/20) principe om te bepalen welke 20 procent van de klanten goed is voor 80 procent van de winst en welke 20 procent van de klanten goed is voor 80 procent van de tijd. Zo weet je precies welke klanten het meeste geld in het laatje brengen en welke klanten tijdverspilling zijn. - Werk niet meer omdat je druk bent
Op het moment dat je omkomt van het werk, is overwerken geen oplossing. Neem de tijd om rustig te bepalen welke taken prioriteit hebben. Maak niet de fout om als een kip zonder kop aan het werk te gaan - Wees niet 24/7 bereikbaar
Minstens één dag per week zou je smartphone ergens moeten liggen waar je hem niet makkelijk kan pakken. Als dat heel moeilijk is, dan ben je waarschijnlijk juist de persoon die dit het hardste nodig heeft. - Verwacht niet dat werk een leegte uit het privéleven vult
Het leven draait niet om werken. De meeste mensen zullen het eens zijn met dit principe, maar passen het lang niet allemaal toe. Werk kan heel gemakkelijk ons leven overheersen. Zorg ervoor dat je genoeg tijd vrij maakt voor familie, vrienden en hobby’s.