Als de Nederlander sushi wil, dan krijgt hij sushi, zo denken veel Chinezen. Serveerden ze decennia lang voornamelijk nasi met babi pangang, nu maken ze met even groot gemak maki en nigiri. Het aantal Japanse restaurants is opgelopen van 191 in 2011 naar 364 begin dit jaar. Tegelijkertijd liep het aantal Chinese restaurants in diezelfde periode terug van 1891 naar 1587. Maar het is niet zo dat Japanners nu de Chinezen verdringen, integendeel. ''Ik denk dat 95 procent van de sushirestaurants in Chinese handen is," zegt Li Ping Lin van de Vereniging Chinese Horeca Ondernemers tegen het . Lin vertelt dat er geen groep horeca-ondernemers de afgelopen 10 jaar zo innovatief is geweest als de Chinezen. ''Ze weten hoe ze moeten overleven. De kracht van Chinese ondernemers is dat ze zich heel snel aan kunnen passen.'' Jinting Zheng is zo'n Chinees die zich heeft aangepast. Twee jaar geleden stapte hij over op sushi. ''De echte opleiding in Japan duurt jaren. Wij hebben onze koks een versnelde cursus gegeven en dat gaat goed. De klanten zijn tevreden, wij ook.'' Joris Prinssen van Koninklijke Horeca Nederland roemt de Chinese flexibiliteit. ,,Ze begrijpen wat de markt wil. Van traditioneel Chinees stapten ze over op het wokconcept, daarna op sushi. Ze zetten verschillende concepten succesvol in de markt.''
Bron(nen): AD