De huidige Milieuzone van
Amsterdam wordt flink uitgebreid ondanks dat plannen daartoe vorig jaar werden afgeblazen. Niet alleen vrachtwagens worden uit de stad geweerd, zoals nu al het geval is, maar ook oude bestelauto's en vervuilende taxi's en touringcars. De strenge maatregelen komen van wethouder Abdeluheb Choho (D66). Choho vindt dat alleen met een ingrijpend duurzaam beleid de enorme groei van Amsterdam kan worden opvangen. Anders dan in Utrecht, waar de Milieuzone slechts 3.5 vierkante kilometer beslaat, gaat het in Amsterdam om 35 vierkante kilometer. En Choho is nog niet klaar want er komt eveneens een mogelijk verbod op bromscooters, die zeer verontreinigend zijn voor de fietsers die erachter fietsen. Voor autobezitters en ondernemers is het misschien even slikken. : "Natuurlijk gaat het ondernemers raken. Maar als je weet dat de longfunctie van kinderen in de stad zich onvoldoende ontwikkelt, waardoor ze daar voor de rest van hun leven last van hebben, dan moeten we kiezen voor het leefklimaat." Om precies te zijn worden bestelauto's die ouder zijn dan van het jaar 2000 vanaf 2017 de toegang ontzegd. Vanaf 2018 mogen ook vervuilende taxi's ouder dan van 2009 de stad niet meer in, net als touringcars uit 2005 en daarvoor. De plannen staan in de Agenda Duurzaamheid en zijn vanochtend naar de gemeenteraad gestuurd. Het doel is om in 2020 20% meer duurzame energie op te wekken en per inwoner 20% minder energie te verbruiken dan in 2013. De hoogst gemeten concentratie stikstofdioxide moet in 2025 met 35% omlaag zijn gegaan ten opzichte van 2015. Roet 30% lager en de CO2-uitstoot 45% lager dan in 2012. Het zakelijk verkeer moet in 2025 zoveel mogelijk uitstootvrij zijn. Dit moet mogelijk worden door grote windturbines neer te zetten, te investeren in zonne-energie, door het plaatsen van 3000 openbare oplaadpunten voor elektrische auto's en door vanaf 2016 alleen nog parkeervergunningen te verlenen voor auto's van na het jaar 2000.